طراحی جداول در مقاله علمی و 6 توصیه مهم برای آن

طراحی جداول در مقاله علمی و ۶ توصیه مهم برای آن

در مقالات علمی، جداول برای نمایش اعداد و ارقام، خلاصه کردن سابقه پژوهش، نمایش سوالات پژوهش و یا نشان دادن برخی تفاوت‌ها و شباهت‌ها در بین دو متغیر استفاده می‌شوند. بر حسب تجارت داوران مقالات و نویسندگان تاثیرگذار علمی اصولی برای طراحی جداول در مقالات علمی وجود دارد. بر این اساس، در این مطلب که با عنوان طراحی جداول در مقاله علمی و ۶ توصیه مهم برای آن مطرح شده است سعی گردیده به ارایه و توضیح هریک از آنها پرداخته شود. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید (p-Value در تحلیل آماری چه اطلاعاتی به شما می دهد؟).

طراحی جداول در مقاله علمی و ۶ توصیه مهم برای آن

شش نکته مورد نظر در طراحی جداول برای مقالات علمی عبارتند از:

۱- سعی کنید عنوان جداول به صورت خلاصه باشد و تمامی اطلاعات مهم را درباره جدول ذکر کند. بعضا دیده می‌شود که مولفان مقاله عناوین طولانی برای جداول استفاده می‌کنند که خواننده را از اینکه در جدول مذکور چه اطلاعاتی آمده است گیج می‌کند. عنوان ستون‌های جدول باید طوری نوشته شود که خواننده برای درک آنها نیاز نباشد که به متن مقاله رجوع کند.

۲- اگر نیاز است اطلاعات مشابهی را در دو یا چند جدول ارایه کنید، سعی کنید از جداول ترکیبی استفاده نمایید و جداولی را که نیاز نیست را حذف نمایید. گاهاً به جای ذکر مثلاً سه جدول می‌توان آنها را در یک جدول خلاصه نمود.

۳- اگر جدولی دارید که اطلاعات زیادی را ارایه می‌کند، سعی کنید آنها را در طبقات مختلفی بگذارید و تمامی این طبقات را در ستونها ذکر نمایید تا اطلاعات آن گیج کننده نشود.

۴- راه دیگر موثر برای ذکر جداول به هم پیوسته و طیاد که اطلاعات مختلفی ارایه می‌دهند آن است که شما به جای ذکر و ارایه چنین جداولی در داخل متن، آنها را در بخش ضمیمه مقاله ذکر نمایید.

۵- مطمئن شوید که جداولتان به لحاظ بصری زیبا و جذاب باشند و به راحتی قابل خواندن باشند. برای این کار می‌توانید فضای سطرها و ستون‌ها را به مقدار کافی افزایش دهید و برای آن بک‌گراند خوب و تاثیرگذاری انتخاب کنید.

۶- برای طراحی جدول به جای استفاده از نرم افزار word از نرم افزار Excel استفاده کنید. طراحی در Excel در مقایسه با طراحی جدول در نرم افزار Word مزایای بسیار زیادی دارد. 

واقعیت این است که جداول در مقاله شما بسیار مهمند زیرا طراحی دقیق آنها باعث می‌شود که داوران مجله به سرعت مطالب شما را دریافت کنند و پیام داده‌‌های شما را اخذ کنند. این کار باعث غنای علمی مقاله شما نیز می‌گردد (اصول رفرنس دهی به جداول و شکل ها در مقاله).

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>