چگونه از یک مقاله برای نوشتن پایان نامه استفاده کنیم؟

چگونه از یک مقاله برای نوشتن پایان نامه استفاده کنیم؟

در همه مجامع علمی جهت نگارش پایان نامه اکیداً توصیه می‌شود که از منابع درجه اول و با کیفیت همچون، مقاله، کتاب، پایان نامه‌های دفاع شده و منابع مشابه دیگر استفاده شود. زیرا، مستند و علمی بودن رفرنس‌ها باعث می‌شود که پایان نامه نیز مستند و علمی و باکیفیت باشد. متاسفانه وقتی از برخی دانشجویانی که در حال نگارش پایان نامه خود هستند، درخواست می‌شود از مقالات برای نگارش پایان نامه استفاده کنند، فارغ از اینکه هم اکنون در حال نوشتن چه بخشی از پایان نامه هستند، سعی می‌کنند کل مقاله را ترجمه نمایند و یا اینکه تمامی مقالاتی که جستجو کرده‌اند را از اول تا آخر مطالعه کنند. چنین مساله‌ای کار بسیار وقتگیر و حتی بی‌فایده‌ای است. در این مطلب که با عنوان چگونه از یک مقاله برای نوشتن پایان نامه استفاده کنیم؟ طرح شده است قصد آن داریم تا روش‌ها و شیوه‌های استفاده از مقاله هنگام نوشتن پایان نامه به عنوان منبع را ذکر نماییم. همچنین الگویی برای استفاده بهینه از مقالات در هنگام نگارش بخش‌های مختلف پایان نامه ارایه کنیم. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

چگونه از یک مقاله برای نوشتن پایان نامه استفاده کنیم؟

در آغاز باید متذکر شویم که در بخش‌های مختلفی از یک پایان نامه میتوان از مقالات مختلف استفاده کرد. معمولاً پژوهشگرانی که در آغاز راه هستند نمی‌دانند که از یک مقاله چگونه در پایان نامه استفاده کنند. در زیر به بخش‌هایی که می‌توان از یک مقاله در نگارش پایان نامه استفاده کرد اشاره می‌کنیم.

۱- انتخاب موضوع پژوهش

۲- نگارش بیان مساله (پروپوزال و فصل یک پایان نامه)

۳- پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه)

۴- متدولوژی (فصل سوم پایان نامه)

۵- بحث و نتیجه‌گیری (فصل پنج یا شش پایان نامه)

(لازم به ذکر است در برخی رشته‌های علوم انسانی و رشته‌های پژشکی پایان نامه چهار فصل یا بیش از پنج فصل دارد).

برای اینکه شما بتوانید از یک مقاله به خوبی در بخش‌های فوق پایان نامه استفاده کنید، می‌بایست در وهله اول ساختار مقاله را بشناسید و آن را با بخش‌های مختلف یک پایان نامه همسانسازی کنید. در جدول زیر، به همسان‌سازی بخش‌‌های مختلف یک پایان نامه و مقاله اقدام نموده‌ایم.

Untitledچگونه از یک مقاله برای نوشتن پایان نامه استفاده کنیم؟

همانگونه که در جدول فوق مشاهده می‌کنید، در هریک از فصول پایان نامه‌، شما می‌توانید از بخش‌های خاص یک مقاله استفاده نمایید. بر این اساس، نتیجه‌گیری‌های زیر را می‌توانیم در باب استفاده از یک مقاله برای نگارش پایان نامه را به صورت زیر خلاصه کنیم:

۱- اگر در حال نگارش بیان مساله در فصل اول و یا بخش‌هایی از مبانی نظری و تمامی پیشینه پژوهش هستید، می‌توانید از قسمت مقدمه مقاله و چکیده آن استفاده نمایید. همچنین، برای نگارش پیشینه پژوهشی برای فصل دوم از بخش چکیده مقالات مختلف استفاده کنید. با این حساب، وقتی شما در حال نوشتن بیان مساله پایان نامه هستید، مطالعه بخش متدولوژی، نتایج و بحث و نتیجه‌گیری یک مقاله اتلاف وقت خواهد بود و بهتر است سریع سراغ مطالعه بخش مقدمه مقاله بروید تا بیان مساله خود را سریع شکل دهید.

۲- اگر در حال نوشتن فصل سوم پایان نامه هستید بهتر است به بخش مواد و روش‌های مقاله بروید و تمرکز مطالعه خود را بر آن بخش مقالاتی که سرچ نموده‌اید بگذارید. خواندن سایر بخشهای مقاله در حالی که فصل سوم پایان نامه خود را می‌نویسید بی‌فایده خواهد بود. 

۳- نتایج هر پژوهش منحصر به فرد است و شما عملاً نمیتوانید از بخش نتایج مقاله در پایان نامه استفاده خاصی ببرید. اما می‌توانید شکل گزارش جداول و عوامل مهم و تاثیرگذاری که شما نیز باید به آنها در فصل چهارم بپردازید را از بخش نتایج مقالات استخراج کنید. بسیاری از پژوهشگران، در ترسیم جداول آزمونهای مختلف یا ارایه گزارش نهایی از نتایج تحلیل‌ها ضعف‌های بسیاری دارند که مطالعه این بخش از مقالات می‌تواند راهگشا باشد. 

۴- منبع بسیار قوی برای نگارش فصل ۵ یا بحث و نتیجه‌گیری پایان نامه بخش آخر مقاله همان “بحث و نتیجه‌گیری” است. وقتی در حال نوشتن فصل پنج پایان نامه خود هستید، و نیاز دارید تا از مقالات استفاده نمایید، می‌توانید به مقالاتی که قبلاً برای نوشتن فصل دوم و فصل یک پایان نامه خود سرچ نموده‌اید مراجعه نموده و این بار بخش “بحث و نتیجه‌گیری” این مقالات را خوب مطالعه کنید. علاوه بر این، اگر قصد دارید مقالات جدیدی نیز مطالعه پیدا کنید سعی کنید بعد از تشخیص مرتبط بودن مقاله با پژوهش شما، مستقیماً به بخش بحث و نتیجه‌گیری مقاله رفته و مطالعه‌تان را روی آن متمرکز کنید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>