5 سوال متداول پژوهشگران درباره مجلات اوپن اکسس

۵ سوال متداول پژوهشگران درباره مجلات اوپن اکسس

مجلات اوپن اکسس (open access) راه پیش رو برای ارتباطات علمی است، زیرا باعث به حداکثر رسیدن توانایی و اهمیت پژوهش می‌شود و تاثیر و اهمیت پژوهش را افزایش می دهد و همچنین برنامه های تحقیقاتی را تسهیل می کند. جوامع علمی، تامین کنندگان و بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات علمی با هدف گسترش آگاهی و دردسترس بودن علم از مجلات دسترسی آزاد یا اوپن اکسس حمایت می‌کنند. با این حال، هیتند محققان زیادی که به مجلات اوپن اکسس روی خوشی نشان نمی‌دهند. این واکنش عمدتاً نشات گرفته از برخی تصورات غلط درباره مجلات اوپن اکسس است. در این مطلب قصد داریم به ارایه ۵ سوال متداول پژوهشگران درباره مجلات اوپن اکسس بپردازیم. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

+ دلایل استقبال روز افزون پژوهشگران از مجلات اوپن اکسس

+ پذیرش و چاپ مقاله isi تضمینی

۵ سوال متداول پژوهشگران درباره مجلات اوپن اکسس

۱- تفاوت بین مجلات اوپن اکسس و مجلات آبونمانی (مبتنی بر اشتراک) چیست؟

مجلات آبونمانی یا مبتنی بر اشتراک (subscription-based publication) خوانندگان خود را الزام می‌کنند که برای دسترسی به متن مقالات آنها می‌بایست حق اشتراک پرداخت کنند؛ درحالی که نویسندگان مجلات اوپن اکسس مقالات درج شده در وب سایت خود را به صورت رایگان در اختیار خوانندگان خود می‌گذارد. در مجلاتی که مبتنی بر اشتراک هستند کپی رایت به مجله واگذار می‌شود اما در مجلات اوپن اکسس حق کپی به نگارنده مقاله واگذار می‌شود. نویسنده مقاله در ارسال مقاله خود برای مجلات اوپن اکسس هزینه‌های چاپ و پذیرش را به مجله پرداخت می‌کند و در مقابل، مجله نیز مقاله (چاپ شده) وی را به صورت رایگان در اختیار عموم پژوهشگران قرار می‌دهد.

۲- آیا پژوهشگر برای ارسال (سابمیت مقاله) به مجلات اوپن اکسس باید هزینه پرداخت کند؟

در مجلات اوپن اکسس سابمیت مقاله هیچ هزینه‌ای ندارد. اخذ هزینه در اینگونه مجلات صرفاً زمانی است که مقاله برای انتشار در مجله پذیرفته شده باشد. بنابراین، محققان حتماً در نظر داشته باشند که پرداخت هزینه زمانی قانونی است که نامه پذیرش رسمی از سوی مجله ارایه شده باشد.

492348a-i1.0

۵ سوال متداول پژوهشگران درباره مجلات اوپن اکسس

۳- آیا مجلات اوپن اکسس هزینه پذیرش و چاپ بالایی دارند؟

هزینه‌های چاپ و پذیرش به صورت کامل بر حسب تصمیم ادیتور مجله و ناشر تعیین می‌شود. بر طبق یک پژوهشی که انجام گرفته این هزینه می‌تواند تا حدود ۵۰۰۰ دلار را نیز شامل باشد. هزینه بالا و پایین یک مجله دلیل بر با کیفیت و یا بی کیفیت بودن آن مجله نیست.

۴- آیا می‌توانیم از مجلات اوپن اکسس یرای هزینه چاپ و پذیرش تخفیف بگیریم؟

هزینه پذیرش و چاپ معمولاً توسط موسسه یا نها حامی پژوهشگر یا از سوی خود پژوهشگر پرداخت می‌شود. با این حال، برخی از مجلات اوپن اکسس به دانشجویانی که از کشورهای با ممنابع محدود و فقیر به ارسال مقاله اقدام می‌کنند تخفیف ارایه می‌دهند. تخفیف در هزینه‌های پذیرش و چاپ یک اصل کلی نیست و کاملاً به تصمیم خود ادیتور بستگی دارد. اگر شما می‌خواهید تخفیفی از مجله دریافت کنید باید طی یک ایمیلی دقیقاً دلایل درخواست تخفیف را به ادیتور مجله بنویسد.

۵- آرکایو (arXiv) چیست و آیا یک مجله محسوب می‌شود؟

آرکایو یک مجله یا انتشارات نیست و صرفاً یک بایگانی برای نسخه پیش نویس مقالات علمی در رشته‌های زیست شناسی، کامپیوتر، ریاضیات، آمار، مدیریت مالی، فیریک و رشته‌های علوم پایه دیگر است که می‌توان از طریق این وب سایت به نسخه آنلاین آنها دسترسی پیدا کرد. این کار مزایایی برای نویسندگان دارد. یکی از مزایای آن اینست که فرض کنید شما مقاله‌ای نوشته‌اید که هنوز پذیرش و چاپ نشده است اما از این موضوع نگرانید که کسی زودتر از شما به نتایج مشابهی با کار شما برسد و از شما زودتر این مطالب را چاپ کند. یا اینکه نگران هستید فردی دیگر مقاله شما را به دست آورده و بخواهد با نام خود آن را به مجلات ارسال کند. وقتی شما مقاله خود را به آرکایو ارسال می‌کنید بعد از ۲۴ ساعت مقاله شما در سطح دنیا منتشر خواهد شود و از همان دقایق اولیه انتشار آن مقاله با تمام نتایج و یافته‌ها به اسم شما شناخته خواهد شد. توجه کنید که این آرشیو عمدتاً برای مقالاتی است که هنوز چاپ و پذیرش نشده‌اند. البته بعد از چاپ نیز می‌توان در این آرشیو مقاله را بایگانی کرد و محدودیتی وجود ندارد.

لینک های مفید و مرتبط دیگر را مطالعه کنید.

چاپ فوری مقاله در مجلات معتبر بین المللی

پایگاه استنادی ISI

4 پاسخ
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      این مجله جزو مجلات الزویر هستش و با توجه به توضیحات ارایه شده در منوی ان، یک مجله اوپن اکسس می باشد که دارای ایمپکت فاکتور ۶٫۸ است. این مجله برای چاپ مقالات وجه دریافت می کند.
      بخش اول سوالتان برای ما مبهم بود لطفا منظورتان را واضح تر بنویسید.

      پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      مجلات دسترسی آزاد یا اوپن اکسس معمولاً برای دسترسی به محتوای مقالاتی که چاپ نموده است از بازدیدکنندگان تقاضای عضویت در سایت یا پرداخت هزینه نمی دهد. مجلات دسترسی محدود معمولاً برای بحث عضویت در سایت و پرداخت وجه را تقاضا می کنند.
      اغلب مجلاتی که سابسکریپشن برای مشاهده محتوای مقالات می خواهند مقالات را به صورت رایگان چاپ می کنند و مجلاتی که دسترسی آزاد به مشاهده محتوای مقالات می دهند معمولاً برای چاپ مقاله وجهی را از نویسنده دریافت می کنند.

      پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>