عوامل پذیرش مقاله از سوی مجلات معتبر

عوامل پذیرش مقاله از سوی مجلات معتبر

چرا مقاله من از طرف مجله ریجکت شد اما مقاله همان مجله به مقاله همکارم پذیرش داد؟ بله فاکتورهایی وجود دارد که مانند تمام پدیده‌های دیگر باعث می‌شود یک اثر در مقایسه با اثر دیگر مورد اقبال قرار گیرد. در نگارش مقاله علمی کافی است که فاکتورهای مهم مقالاتی که قبلاً مورد پذیرش و چاپ قرار گرفته‌اند را بررسی کنیم تا مشخص گردد چه چیزهایی را باید رعایت کنیم و به چه چیزهایی بیشتر توجه نماییم مانند تمامی مهارتهای دیگر – مثل رانندگی – مقاله نویسی نیز یک مهارت است و می‌بایست در آموزش این مهارت به نحوه کارکرد افراد چیره دست و ماهر نگاه کرد  و از آنها اصول را آموزش دید. بعد از بررسی بسیاری از مقالات هم اکنون بسیاری از وب سایتهای علمی عوامل پذیرش مقاله از سوی مجلات معتبر را جمع بندی نموده و به هشت عامل اساسی رسیده‌اند که در زیر آمده است. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

بیشتر بخوانید: چاپ مقاله و نکات بسیار مهم و ضروری آن

عوامل پذیرش مقاله از سوی مجلات معتبر

۱- در خوانندگان خود نسبت به موضوعی بینش پدید می‌آورند. برای مثال، با حل یک معمای حل نشده و استنباط قوی و جدید از پدیده‌هایی که سابقاً بوده است بینش جدیدی حاصل می‌شود.

۲- این مقالات بینشی به وجود می‌آورند که برای افراد مسئول و تصمیم گیرنده بسیار مهم است. برای مثال، وقتی درمانی برای یک بیماری ارایه می‌شود یا از شیوع یک پدیده در جامعه صحبت می‌شو که قبلاً صبت در ان مورد بسیار کم بوده می‌تواند اطلاعاتی به دست مسولان دهد تا آنها با استفاده از این اطلاعات بتوانند پیشگیری و پیش‌بینی های لازم را انجام دهند.

۳- این مقالات بینشی به خوانندگان می‌دهند که در ایجاد یک تئوری جدید و یا توسعه یک بسیار نقش اساسی ایفا می‌کنند. وقتی به تکوین نظریه‌های مختلف در علوم مختلف نیز نگاهی می‌اندازیم متوجه می‌شویم که پژوهش‌ها نظریه‌ها را به وجود آورده‌اند و مجدداً پژوهش‌های دیگر باعث رشد و توسعه همان نظریه‌ها شده‌اند. حتی اگر نظریه‌ای بدون پژوهش نیز به وجود آمده باشد با انجام پژوهش‌‌ها بر اساس آن می‌توان آن نظریه را بسط و توسعه داد. 

۴- چنین مقاله‌هایی بینشی جهت طرح سوالات و اقدامات جدید ایجا می‌کنند. یعنی بعد از خواندن چنین مقالاتی در دید یک خواننده سوالات جدیدی در همان حیطه به وجود می‌آید. گاهاً دیده شده است که برخی از پژوهشها در پایان پیشنهادات پژوهشی (سوالات جدید برای پژوهشگران آتی) ارایه می‌دهند اما باز نمی‌توانند سوالی جدید در ذهن خواننده خود ایجاد کنند!

۵- روش استفاده شده برای جمع‌آوری داده‌ها مبتکرانه و مناسب بوده است. برای مثال، در برخی از این مقالات متوجه می‌شوید که تحلیل‌های متفاوت‌تری ارایه شده‌اند یا روش انجام پژوهش یک روش خلاقانه و جالبی بوده است. 

۶- روش انجام چنین مقالاتی به صورت واضح و عمیق چرایی و چگونگی به وجود آمدن داده‌ها را توضیح می‌دهد و از نتایج آن حمایت کافی را انجام می‌دهد. یعنی کسی نمی‌تواند به درست بودن داده‌ها شک کند. چون بسیاری از مواردی که می‌تواند منبع سوءگیری در حین جمع‌اوری داده‌‌ها شود از طریق روش انجام پژوهش کنترل شده است. 

۷- داشتن ارتباط خوب و قوی با سایر مقالات. ارتباط بسیار خوب و بالایی با پژوهش‌های دیگر چه در حیطه خود و یا در حیطه‌های دیگر برقرار می‌کنند و دقیقاً به همین خاطر می‌توانند قسمت بحث مقاله را پربار و غنی سازند. 

۸- چنین مقالاتی داستان خود را به نحو احسنت بازگو می‌کنند. نه زیاد حاشیه می‌روند، نه زبان پیچیده‌ای دارند، نه در لفافه صحبت‌ می‌کنندو نه آسمان ریسمان می‌کنند. منظور ود را در هر بخشی از مقاله به صراحت کامل و با شفافیت می‌گویند و سعی می‌کنند پیوستگی خاصی در فرآیند نگارش آن داشته باشند. 

لینکهای مفید دیگر را نیز مطالعه کنید.

چگونه مقاله خود را سریع چاپ کنیم؟

پذیرش مقاله ISI و ISC فوری

چگونه مقاله خود را به پایگاه پابمد (PubMed) سابمیت کنیم؟

چاپ مقاله