چگونه یک بیان مساله خوب بنویسیم؟

چگونه یک بیان مساله خوب بنویسیم؟

اولین و مهمترین مرحله در نگارش یک پژوهش (معمولاً در قالب مقاله یا پایان نامه) نگارش بیان مساله است. در بیان مساله محقق مساله‌ای را که تصمیم به حل آن دارد و سوالی که می‌خواهد تا به آن پاسخ دهد را مطرح میکند. سوال پژوهش ممکن است شامل یک دغدغه در یک حوزه خاص، شکاف موجود در علم، یا پدیده غیرطبیعی باشد که نیاز است تا آن پدیده مورد بررسی قرار گیرد. بیان مساله معمولاً به این جهت ارایه می‌شود که یک مشکل یا سوال را برجسته سازد و ضرورت انجام یک پژوهش را تبیین کند. در این مطلب قصد آن داریم با مطالعه منابع علمی و خوب پاسخی دقیق و شفاف به سوال چگونه یک بیان مساله خوب بنویسیم؟ ارایه دهیم. برای پاسخگویی به این سوال، سوالاتی مطرح خواهد شد و پاسخ‌هایی که به این سوالات ارایه می‌شود جزییات اساسی در بیان مساله را روشنتر خواهد نمود. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

+ پذیرش و چاپ مقاله isi تضمینی

+ ترجمه مقاله و محاسبه قیمت ترجمه خود را در نیتیو پیپر انجام دهید.

چگونه یک بیان مساله خوب بنویسیم؟

۱- اهداف بیان مساله چیست؟

هدف نهایی بیان مساله تبدیل یک مساله کلی و مبهم به یک مساله تعریف شده، دقیق و مشخص است؛ به صورتی که بتوان آن را از طریق یک پژوهش علمی مورد بررسی قرار داد و راه‌حل‌هایی نیز برای حل آن ارایه نمود. نوشتن بیان مساله باید به شما کمک کند تا هدف پژوهشی که قصد انجام آن را دارید معین سازید. در نگارش بیان مساله احتیاجی نیست که آن را طولانی بنویسید؛ اینکه اگر بتوانید در طول یک صفحه مساله مورد بررسی خود را مطرح کنید بسیار ایده‌آل است. اگر شما به مقالات قوی که در مجلات معتبر نیز چاپ می‌شوند نگاه کنید عمدتاً در طول یک و نهایتاً یک و نیم صفحه نگارش شده‌اند.

۲- ویژگی‌های مهم و کلیدی بیان مساله کدامند؟

یک بیان مساله خوب باید عناصر زیر را در خود داشته باشند:

الف) به شکافی موجود در علم اشاره کند.

ب) اهمیت مساله مورد بررسی را نشان دهد تا مشخص سازد که انجام پژوهش در این حیطه الزامی بوده است.

ج) راهنمای پژوهش‌های آتی باشد.

د) رویکردی که برای حل این مسله ارایه می‌دهد رویکردی اخلاقی باشد.

problem-statementچگونه یک بیان مساله خوب بنویسیم؟

۳- فورمت نگارش بیان مساله چگونه است؟

نگارش بیان مساله معمولاً در سه بخش نوشته می‌شود:

الف) حالت ایده‌آل و خوب را توضیح دهید.

ب) بیان کنید چه موانعی باعث ممانعت از رخداد حالت ایده‌ال و خوب در مورد الف شده است. 

ج) معین کنید که از چه روشی می‌خواهید وضعیت ایده‌آل و خوب را که در بند الف توضیح داده شد بازگردانید و موانعی که در بند ب گفته شده را از سر راه بردارید.

در زیر قالبی برای نگارش بیان مساله آماده شده است. این قالب برگرفته از منابع علمی و معتبر می‌باشد:

در (ذکر نام سازمان یا ناحیه و یا منطقه خاصی) مشکلی به وجود آمده است. علی رغم (ذکر تلاشهای صورت گرفته برای جلوگیری)، مشکل (ذکر اتفاق ناخوشایند یا مشکل اصلی) اتفاق افتاده است(ذکر شواهد دال بر وقوع رخداد). این مشکل تاثیر منفی گذاشته است (ذکر اهم تاثیرات منفی). یک دلیل رخداد این مساله (ذکر یکی از دلایل رخداد مساله). شاید پژوهشی که بخواهد (ذکر مساله پژوهش) را از طریق (ذکر روش یا پارادایم پژوهشی) مورد بررسی قرار دهد برای حل این مشکل کمک کننده باشد.

ذکر مثال در این قالب بیان مساله:

یک روند ثابت در تامین مالی شرکت‌های کوجک در کشور کنیا ایجاد صندوق مالی است. برخی از این صندوق‌های تامین مالی عبارتند از صندوق جوانان و صندوق‌های متعلق به زنان. وجوه موجود در این صندوق‌‍‌ها در به وجود آمدن برخی مشاغل کمک نموده است؛ با این حال، پس از شروع به کار این مشاغل، مشکلات ظاهر می‌شوند. اولین مشکل این مشاغل ان است که آنها با مشکل مدیریت مواجه هستند که این مشکل باعث می‌شود تا این مشاغل در بازاریابی به مشکل بربخورند و در نهایت به رکود و ورشکستگی برسند.

پژوهشی که توسط موسسه مطالعات توسعه انجام شد نشان داد که فقط ۳۸ درصد از کسب و کارها در حال پیشرفت و گسترش هستند و ۵۸ درصد آنها هیچ پیشرفت و گسترشی نشان نداده‌اند. برحسب این پژوهش شرکتها در سه سال اول فعالیت خود این خطر را دارند که ورشکسته بشوند. چهار سال بعد، همین موسسه پژوهشی دیگر را بر روی این کسب و کارها انجام داد و معین شد که ۵۷ درصد از شرکت‌ها در رکود هستند و تنها ۳۳ درصد از آنها میزان رشد را نشان می‌دهند.

در این پژوهش، ما قصد بررسی عواملی را داریم که در ماندگاری این کسب و کارها بیشترین تاثیر را دارند. جهت بررسی این هدف، از روشهای کمی و کیفی به طور همزمان استفاده خواهیم نمود تا بتوانیم برای بررسی این عوامل هم به اطلاعات دست اول و هم به اطلاعات دست دوم دسترسی داشته باشیم تا مطالعه دقیقی بر روی این مشکل انجام دهیم.

طبیعی است که شما می‌توانید در نمونه بالا از شواهد زیادی استفاده کنید (مانند شواهد موجود در پژوهش موسسه مطالعات توسعه) تا بیشتر مستند باشید و هرچه از رفرنسهای جدیدتر استفاده کنید به این معنی است که مشکل مورد اشاره از سوی شما در جامعه موجودیت دارد. وقتی شما از رفرنسهای قدیمی استفاده می‌کنید تا شواهدی دال بر وجود مساله مورد پژوهش در جامعه جمع آوری کنید، این شائبه وجود خواهد داشت که احتمالاً آن مشکل دیگر در جامعه مساله‌ساز نیست چون رفرنسها قدیمی هستند و پژوهش جدیدی وجود ندارد.

42 پاسخ
  1. کمال
    کمال says:

    سلام خسته نباشید واقعا مطالبتون مفید وکاربردی بود تشکر
    فقط یه سوال اینکه مطلب مربوط به چگونه یک مقاله خوب بنویسم منبعش کچاست ؟

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام و تشکر از توجه و محبت شما
      منبع این مطلب عمدتاً از وب سایتهای خارجی می باشد. هم اکنون منبع دقیق این مطلب رو دردسترس نداریم، ولی سعی می کنیم حتماً منبع رو پیدا کرده و خدمت شما معرفی کنیم.

      پاسخ دادن
  2. محمد
    محمد says:

    فورمت نگارش بیان مساله چگونه است؟

    نگارش بیان مساله معمولاً در سه بخش نوشته می‌شود:

    الف) حالت ایده‌آل و خوب را توضیح دهید.

    ب) بیان کنید چه موانعی باعث ممانعت از رخداد حالت ایده‌ال و خوب در مورد الف شده است.

    ج) معین کنید که از چه روشی می‌خواهید وضعیت ایده‌آل و خوب را که در بند الف توضیح داده شد بازگردانید و موانعی که در بند ب گفته شده را از سر راه بردارید
    از این بهتر نمیشد ساده بگید .ممنونم

    پاسخ دادن
    • سیفی
      سیفی says:

      این حرف نشون میده اصلا و ابدا هدف گذراندن دوره ارشد را درک نکردی. شما در دوره ی ارشد هیچ چیز جدید یا بیشتری از حیث آموزشی نسبت به کارشناسی دریافت نمی کنی. در واقع آموزش در سطح کارشناسی تمام میشه و خلاص!!! اینکه وارد دوره ارشد میشی یک تخصصی تر شدن در یک زمینه خاص هست و تربیت شدن به عنوان یک پژوهشگر … به عبارتی ارشد پلی است یا محل گذاری است برای دکتری … اونهایی که ارشد می خوانند با این هدف که باسواد تر بشن در اشتباه استراتژیک به سر می برند. ارشد صرفا جهت تربیت قابلیت های پژوهشی در زمینه های تخصصی هستش و البته زمینه پژوهش گسترده وتر و عمیق تر به عنوان دانشجوی دکتری

      پاسخ دادن
  3. مریم
    مریم says:

    سلام. من اولین بارمه میخوام پروپوزال کار کنم اطلاعات زیادی راجبش ندارم میخواستم بدونم برای بیان مسئله میتونم بیان مسئله مقاله ای رو که ده سال پیش با موضوع من نوشته شده بنویسم

    پاسخ دادن
  4. تیمور
    تیمور says:

    سلام من موضوعم در رابطه با تشخیص سکته قلبی با استفاده از روش های یادگیری عمیق هستش ولی در مورد بیان مسئله نمیدونم در کدوم قسمت از مقالاتی که دانلود کردم بگردم و یک بیان مسئله خوبی برای پایان نامه م گیر بیارم ممنون میشم در این رابطه راهنماییم کنید.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      از نوع سوالی که پرسیده است می توان اینچنین برداشت کرد که هرچند شما موضوع پژوهش را انتخاب نموده اید اما نمی دانید دقیقا به دنبال پاسخ دادن به چه مساله ای هستید. مثلاً در موضوع پژوهش شما به دنبال این هستید که روش های تشخیصی سکته قلبی موجود در مراکز درمانی ایراداتی دارد و شما می خواهید با استفاده از روش های یادگیری عمیق این ایرادات را برطرف کنید؟ یا اینکه روش یادگیری عمیق هم اکنون در بیمارستانها به عنوان یک روش تشخیصی سکته قلبی است که ایرادات و اشکالات زیادی دارد؟ وقتی مساله خود را مشخص ساختید، در واقع برای نوشتن بیان مساله هم از بخش یافته های مقالات دیگر و هم از بخش مقدمه مقالات دیگر باید بیان مساله خود را نگارش کنید.

      پاسخ دادن
  5. Aylar
    Aylar says:

    سلام ممنون از مطالب فوق‌العادتون
    ببخشیدیه سوال داشتم در بیان مسئله مقدمه و نتیجه گیری تیتر باید بشه یعنی باید بنویسیم مقدمه. ..بعد توضیح یا اینکه نمیخواد فقط همینجوری بنویسیم

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      در ساختار اصلی بیان مساله یک تیتر وجود دارد و آن همه مقدمه یا introduction هست. نیازی به تیتر های دیگر وجود ندارد. البته برخی مجلات فورمت خاص خود را دارند که طبیعتاً باید از آن فرمت پیروی کنید اما در اصل برای این بخش از مقاله شما می باید از عنوان مقدمه استفاده کنید.

      پاسخ دادن
  6. طیبه وهابی
    طیبه وهابی says:

    سلام خیلی مفید وعالی بود
    یه سوال داشتم موضوع پروپوزال من درباره تحلیل طرح کوچ (کنترل وزن وچاقی )دانش آموزان به روش swot است آیا می تونید درباره نوشتن بیان مسئله وضرورت تحقیق توضیحاتی بدید .ممنون میشم

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      واقعیت در این مجال، بهترین مطلب ممکنه که می تواند به شما در امر نگارش بیان مساله یاری کند، همین مطلب است که می توانیم بگوییم جزو مطالب برتر در اینترنت فارسی در حیطه چگونگی نگارش بیان مساله است. شما می توانید با شماره های تماس ما یا همکارانمان در ارتباط باشید.

      پاسخ دادن
  7. خیری
    خیری says:

    سلام..خسته نباشید مرسی از مطالبی که گذاشتین مفید بود‌.موضوع پروپوزال من در مورد باستان شناسی.مطالعه فناوری گونه شناسی و تزئین سفال های مکشوفه از کاوش های لایه نگاری ۱۳۹۹ در طوق تپه نکا مازندران..ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      شما می توانید از طریق صفحه تماس با ما، با همکارانمان در ارتباط باشید. در صورتی که امکان راهنمایی وجود داشته باشد، حتما در خدمت شما خواهند بود.

      پاسخ دادن
  8. Nazanin
    Nazanin says:

    سلام و عرض ادب از مطالب ارزنده شما بهره فراوان بردم اما برای بنده سوالی پیش اومده من باید برای کار کلاسی یکی از دروسم پروپوزال بنویسم و استاد این درس تاکید فراوان کرده که بیان مساله شما الزاما باید ۲۰ تا ۲۵ صفحه برگرفته از ۲۰مقاله داخلی و خارجی (چکیده مقاله ها )نوشته بشه لطفا راهتمایی کنید

    پاسخ دادن
  9. کمال
    کمال says:

    سلام وعرض ادب، متشکرم از زحمتی که کشیدید. منابع این مطالب را اگر در پیان همان مطلب بیاورید . دیگه عالی میشه . بازم ممنونم

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام و عرض ادب
      واقعیت منابع این مطالب عمدتاً جمع آوری شده از وب سایت های علمی و آموزشی خارجی است و منبع واحدی ندارد. تمام تلاش مان را می کنیم تا از این به بعد در صورت امکان منابع مطالب را هم ذکر کینم.

      پاسخ دادن
  10. اسحاق
    اسحاق says:

    سلام و عرض ادب
    ممنون بابت مطالب بسیار مفیدتون
    ببخشید موضوع بنده درباره ارزیابی تحلیلی و تاریخی نظریه مقداری پول است.
    میخواستم بدونم برای نوشتن بیان مسئله پروپوزال
    بیشتر باید کدوم قسمت مقالات مرتبط رو بخونم؟

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>