پر تکرارترین اشتباهات آماری مقاله ها از نظر داوران مجلات

پر تکرارترین اشتباهات آماری مقاله ها از نظر داوران مجلات

مقالاتی که در آنها از آزمونهای آماری استفاده می‌شود، اشکالاتی در بخش تجزیه و تحلیل یافته‌ها و روش پژوهش به وجود می‌آید و به زعم بسیاری از پژوهشگران و داوران، حجم عظیمی از اصلاحات و ایرادات مقالات به این دو بخش مربوط می‌شود. انجام دقیق آزمون‌های آماری از آن جهت بسیار اهمیت دارد که نتایج پزوهش را شفاف می‌کنند. با این حال، حجم عظیمی از مقالات در این بخش دارای مشکلات اساسی هستند. داوران مجلات به نحوه انتخاب نمونه، انجام آزمونهای آماری و گزارش آنها بسیار حساس هستند و بسیاری از نویسندگان به دلایل وجود مشکلات در بخش روش پژوهش و تجزیه و تحلیل نتایج حتی مقالاتشان ریجکت شده است. متاسفانه همانطور که گفتیم وجود مشکلات آماری در مقالات بسیار رایج است و بر این اساس لیستی از پر تکرارترین اشتباهات آماری مقاله ها از نظر داوران مجلات را گردآوری کرده‌ایم. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

اگر قصد اخذ مشاوره در حیطه تحلیل آماری پژوهش خود دارید از این لینک ثبت سفارش کنید

پر تکرارترین اشتباهات آماری مقاله ها از نظر داوران مجلات

۱- وجود اشتباه در طرح تحقیق. برای مثال،رعایت تصادفی بودن یا نبودن انتخاب نمونه‌‌ها و جایگزینی آنها در پژوهش‌های آزمایشی؛ انتخاب گروه کنترل نامناسب و …).

۲- اشتباه در تحلیل داده‌ها. نمونه استفاده از آزمونهای اشتباه می‌تواند مثلاً انجام آزمون تی مستقل برای دو گروه وابسته باشد؛ یا گزارش ارزش p بدون آوردن تحلیل‌های آماری، و یا استفاده از رگرسیون خطی بدون بررسی پیش‌فرضهای این آزمون.

۳- اشتباه در ارایه داده‌ها. برای مثال، نوشتن خطای استاندارد به جای انحراف معیار در توصیف داده‌ها، استفاده از نمودارهای مختص متغیرهای اسمی (مانند پای چارت) برای توصف متغیرهای فاصله‌ای.

۴- وجود اشتباهات گسترده در تفسیر داده‌‌ها. بسیاری از پژوهشگران هرچند آزمون آماری را درست انجام داده‌اند اما تفسیری که از نتیجه این آزمون آماری انجام میدهند اشتباه است. این خطا در آزمون‌های آماری رایج‌تر از سه مورد دیگر است.

common-statistical-errors-in-medical-publications-1-638

اگر اشتباهات بخشی از توصیف تحلیل‌های آماری باشد، به سادگی قابل حل و فصل می‌باشد. با این حال، اگر اشتباهات در بخش تحلیل داده‌ها، تفسیر داده‌ها و بحث نتایج رخ داده باشد، مقاله به تغییرات گسترده‌ای نیاز خواهد داشت. در مقابل، اگر اشتباهات در بخش طرح پژوهش رخ داده باشد مقاله می‌بایست به صورت کلی بازنگری شود و معمولاً این ایراد زمانی رفع می‌گردد که کل پژوهش مجدداً انجام شود. بنابراین، وجود اشتباه در بخش طرح پژوهشی بسیار خطرناک است و احتمال زیاد کلیت پژوهش را زیر سوال می‌برد.

همانگونه که قبلاً گفتیم، اگرچه تحلیل‌های آماری ابزاری اصلی برای پژوهش هستند، اما استفاده درست یا نادرست از آنها چه عمدی یا سهوی، گسترده است. در حقیقت، روزبه‌روز مشخص می‌شود که عمده‌ترین دلیل ریجکت مقالات به خاطر تحلیل‌های آماری و تفاسیر و نحوه گزارش آنهاست. در عمل چه عواملی در شکل‌گیری اشتباهات آماری وجود دارند؟ در زیر به تشریح هریک از انها می‌پردازیم.

لازم به ذکر است عواملی که در زیر بیان می‌شوند با عوامل چهارگانه فوق‌الذکر در ارتباط هستند.

_ عدم شفافیت در نمایش داده‌ها.

مقاله نمایانگر روشهای آماری و تحلیل داده‌ها است. در این نمایش، مواردی وجود دارد که باعث می‌شود وضوح انتقال پیام دچار مشکل شود: بسیاری از مقالات، فرضیات پژوهش را به خوبی بیان نمی‌کنند. در یک مطالعه مقطعی که در آن از دانشجویان نظرسنجی شد، ۵۷ درصد  بیان نمودند که آزمونهای آماری دشوار و سخت هستند؛ ۵۲ درصد در تبیین ارزش p مشکل داشتند، ۳۶ درصد تعریف دقیقی از انحراف معیار ارایه ندادند، و ۵۰ درصد در تعیین حجم نمونه مشکل داشتند. چنین مواردی نشان میدهد که نه فقط طرز صحیح انجام آزمون آماری لازم است، بلکه باید تفسیر و ارایه دقیق و درست آنها نیز مهم است.

_ تصمیم‌گیری ضعیف قبل از جمع‌آوری اطلاعات.

تصمیم‌گیری درباره انجام آزمونهای آماری می‌بایست در اولیه‌ترین مراحل آزمایش صورت گیرد. برای مثال، زمانیکه تصمیم گیری برای تعداد نمونه صورت می‌گیرد باید تصمیم گرفته شود که از چه نوع آزمونی باید استفاده نمود. این تصمیم اهمیت کاربردی در  نتایج و برون‌دادهای پزوهش خواهد داشت. مثلاً در پژوهش همبستگی و رگرسیون، احتمالاً شما متغیرهای زیادی دارید. اگر حجم نمونه متناسب با تعداد متغیرها نباشد و آن را کم انتخاب نموده باشید یقیناً نتایج پزوهش‌ شما تحت تاثیر حجم نمونه کم دچار تحریف خواهد شد. تصمیم گیری همزمان تعداد نمونه و نوع آزمون آماری باعث می‌شود که نتایج پژوهش شما نمایانگر ارتباطاتی اشتباه و نادرست بین متغیرها نباشد.

_ سوگیری در انتخاب آزمونهای آماری و جمع‌آوری داده‌ها.

هنگام طراحی پژوهش، پژوهشگر باید توجه زیادی به مواردی چون گروه کنترل، تصادفی‌سازی، نحوه انجام پژوهش و سنجش‌ها و زمان انجام سنجش‌ها داشته باشد. با انتخاب یک نمونه آماری بزرگ، عملاً عامل تصادف باعث از بین رفتن سوگیری‌های احتمالی می‌شود. همچنین، محققان به انتخاب تصادفی نیز بسنده نمی‌کنند و در طرح‌های پژوهشی جایگزینی تصادفی را هم رعایت می‌کنند. بدان معنا که افراد مشارکت کننده در پژوهش اینکه در گروه آزمایش قرار گیرند یا گروه کنترل، به صورت تصادفی مشخص می‌گردد.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>