اصول کلیدی نگارش کلید واژگان در یک مقاله علمی

اصول کلیدی نگارش کلید واژگان در یک مقاله علمی

کلید واژگان مقاله برای فیلتر کردن مقالات در یک پایگاهی که میلیونها مقاله در آن موجود است امری اساسی است. انتخاب کلیدواژه های حرفه‌ای و صحیح مزیت‌های بسیار زیادی دارد. مزیت اصلی کلید وازه‌ها در ان است که مقاله شما بعد از انتشار و چاپ آن بیشتر دیده می‌شود و مقاله‌ای که بیشتر دیده شود احتمال زیاد در مقاله‌های مختلف به عنوان رفرنس استفاده گردد (بیشتر بخوانید: اصول کلیدی نگارش کلید واژگان در یک مقاله علمی). که در نهایت باعث محبوب شدن و دیده‌شدن مقاله شما در بین مقالات دیگر می‌شود که خود این امر از لحاظ اصول علم سنجی فواید بسیار زیادی برای شما به ارمغان می‌آورد. در زیر به ارایه اصول کلیدی نگارش کلید واژگان در یک مقاله علمی پرداخته می‌شود. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

– از طریق گروه مترجمان نیتیو پیپر (Native paper) مقاله خود را دقیق ترجمه کنید

اصول کلیدی نگارش کلید واژگان در یک مقاله علمی

۱- در آغاز و برای اینکه شرایط مجله را در نوشتن صحیح مقاله رعایت کرده باشید به دستورالعمل‌های نگارش کلید واژگان آن مجله توجه نمایید. برخی مقالات در حیطه پزشکی از عناوین کلید واژگان معرفی شده در کتابخابه ملی پزشکی آمریکا استفاده می‌کنند. بسیاری از ژورنال‌ها در دستورالعمل خود به وجود ۵ الی ۸ کلید واژه اشاره می‌کنند. بنابراین، برای نوشتن کلید واژگان یک مقاله در قدم اول حتماً به دستورالعمل معرفی شده توسط مجله دقت کنید.

۲- درباره اینکه چه عبارتی را به کار ببرید تا مرتبط به موضوع مقاله شما باشد فکر کنید. بهترین عبارت، عبارتی است که در قدم اول به عنوان مقاله شما مرتبط باشند و در قدم دوم عباراتی باشند که سایر پژوهشگران برای جستجی مقاله از آنها به وفور استفاده می‌کنند.

اصول کلیدی نگارش کلید واژگان در یک مقاله علمیاصول کلیدی نگارش کلید واژگان در یک مقاله علمی

۳- در بند ۲ ما بیشتر از  “عبارت” استفاده کردیم تا “کلمه”.  دلیل این است که محققین و حتی خود شما بیشتر برای یافتن مقاله از یک عبارت یا جمله ککامل استفاده می‌کنید تا یک کلمه به خصوص. برای مثال اگر موضوع مقاله شما عوامل موثر در بروز افسردگی در دانشجویان باشد شما برای یافتن مقالات مشابه کلمه”افسردگی” را به تنهایی جستجو نمی‌کنند بلکه شاید از عبارت “افسردگی دانشجویان” یا عبارت “تعیین عوامل افسردگی دانشجویان” استفاده می‌کنید. بنابراین، از عباراتی استفاده کنید که شامل دو یا چهار کلمه باشند.

۴- از کپی کردن کلمات مورد استفاده شده در عنوان برای استفاده در کلیدواژگان بپرهیزید. دلیل این است که عنوان مقاله شما به تنهایی قابل سرچ است و شما می‌بایست از کلیدوازگانی استفاده کنید که محتوای عنوان شما را حمایت کنند. برای مثال، اگر عنوان پژوهش شما عوامل بروز افسردگی در دانشجویان می‌باشد می‌توانید از کلید واژه “اختلالات روانی دانشجویان” به عنوان یکی از کلیدوازه ها استفاده کنید.

۵- کلمات کلیدی نباید بسیار کلی باشند. برای مثال، اگر شما مقاله ای با موضوع کشف تنظیم کننده‌های اپی ژنتیک جدید کار کرده‌اید، نباید کلیدواژه‌ای با عنوان “ژنتیک” یا “بیولوژی سلولی” استفاده کنید. چنین کلماتی دامنه محدود و خاص مقاله شما را برای خوانندگان منعکس نمی‌کنند. به جای ان بیشتر از کلماتی استفاده کنید که در چکیده مقاله از آنها استفاده کرده‌اید.

اصول کلیدی نگارش کلید واژگان در یک مقاله علمیاصول کلیدی نگارش کلید واژگان در یک مقاله علمی

۶- اگر در مقاله خود از تکنیک یا روش خاصی استفاده کرده‌اید، مطمئن گردید که نام ان در عنوان مقاله و و کلیدواژه هایتان آمده باشد. بسیاری از افراد به این خاطر شاید مقاله شما را بخوانند یا جستجو کنند که از روش یا تکنیک خاصی استفاده کرده‌اید.

۷- سعی کنید از اشکال دیگر کلماتی که در عنوان مقاله‌تان آمده است در کلیدواژگاه استفاده کنید. برای مثال اگر موضوع مقاله شما در باره بیماری ایدز باشد می‌توانید به جای بیماری ایدز از HIV استفاده کنید. در به کارگیری عبارات اختصاری مانند HIV قانونی وجود دارد. همانگونه که شما نیز می‌دانید تقریباً بسیاری از افراد در هر فیلدی که باشند با شنیدن عبارت HIV می‌دانند که آن به یک بیماری مرتبط است. اما عبارت ARC که مخفف نام یک فورمت در علوم کامپیوتری است برای همگان آشنا نیست. در اینجا می‌توانید از عبارت “فورمت فایل ARC” استفاده کنید. آوردن ARC به تنهایی می‌تواند گمراه کننده باشد چون بسیاری حتی در علوم کامپیوتری نیز شاید نام ان را نشنیده باشند. اما “فورمت فایل ARC” می‌تواند جایگزین بسیار خوبی باشد.

۸- می‌توانید از وبسایت‌های تولید کننده کلید واژه نیز استفاده نمایید. برای مثال این وب سایت متعلق به دانشگاه تگراس آمریکا امکان خوبی برای تولید کلیدواژگاه برای شما بر اساس عنوان مقاله ارایه می‌کند.

لینکهای مفید دیگر را نیز مطالعه کنید.

چاپ مقاله

چگونه مقاله خود را سریع چاپ کنیم؟

پذیرش مقاله ISI و ISC فوری

9 پاسخ
  1. وحید کیانی
    وحید کیانی says:

    سلام
    اینکه در نگارش مقاله باید خارج از چارچوب عنوان مقاله کلید واژه ای انتخاب نکینم منبع علمی خاصی داره؟ تمامی کلید واژه ها گاهاً در عنوان مقاله جا نمی گیره و بعضی مقالات عنوان بسیار کوتاهی دارند.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      تمامی مطالب مندرج در این وب سایت از سایتها و مقالات مختلف که به لحاظ علمی معتبر هستند اقتباس شده است. اصولاً می بایست عنوان مقاله دارای کلیدواژه های اصلی پژوهش باشد. در نگارش کلیدواژه ها نیز شما کلیدواژگانی را استفاده می کنید که اگر سایر پژوهش گران قصد داشته باشند پژوهشی مشابه پژوهش شما انجام دهند سریعاً به مقاله شما نیز دسترسی پیدا کنند. در حقیقت کلید واژگان طبقه بندی سریع از محتوای مقاله انجام می دهند.

      پاسخ دادن
  2. بهنودی
    بهنودی says:

    سلام
    بسیار ممنون از توضیحاتتون
    آیا حتماً محدودیت خاصی باید در تعداد کلیدواژگان ذکر شده در مقاله باشه؟ یعنی حتماً باید ۴ الی ۸ کلید واژه باشه؟

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام
      خوب هر مجله ای استانداردهای خاص خودش رو در این زمینه داره. معمولاً مجلات قبل از چاپ مقاله اگر محدودیت خاصی در تعداد کلید واژگان داشته باشند آن را به مولف اعلام می کنند. ولی در کل ۵ الی ۶ کلید واژه مرتبط با موضوع در مقاله می بایست وجود داشته باشد.

      پاسخ دادن
  3. فاطمه
    فاطمه says:

    سلام.ممنون بابت نکات خوبتون.فقط در مورد وبسایت تگزاس..میشه قسمتی که با توجه به عنوان ، کلید واژه پیشنهاد میکند ، رو دقیقا بفرمایید.ممنون

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>