آیا می‌ توان به مقاله ای که صرفاً پذیرش شده است رفرنس داد؟

آیا می‌ توان به مقاله ای که صرفاً پذیرش شده است رفرنس داد؟

در بسیاری از اوقات محققان در جستجوی ادبیات پژوهش به مقالاتی جدید بر می‌خورند که هنوز چاپ نشده است اما مجله مورد نظر به آن مقاله پذیرش داده است. یعنی داوران مجله مقاله مورد نظر را تایید کرده‌اند ولی هنوز چاپ نشده است. برخی مجلات مقالات مورد پذیرش خود را با عنوان In press مشخص کرده و در وب سایت خود قرار می‌دهند که می‌توان از پایگاه‌هایی مانند گوکل اسکولار نیز به آنها دسترسی داشت. سوالی که بسیاری از محققان با آن روبرو می‌شوند اینست که آیا می‌ توان به مقاله ای که صرفاً پذیرش شده است رفرنس داد؟ در زیر به پاسخ این سوال پرداخته‌ایم. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

+ اصول رفرنس دهی به جداول و شکل ها در مقاله

آیا می‌ توان به مقاله ای که صرفاً پذیرش شده است رفرنس داد؟

شما می‌توانید به مقالاتی مانند مقالات چاپ شده، مقاله‌ای که در مرحله سابمیت قرار دارد، یا مقاله‌ای که مورد پذیرش قرار گرفته اما چاپ نشده است در مقاله خود رفرنس بدهید. برخی از مجلات ممکن است راغب باشند که شما فقط از مقالاتی استفاده کنید که در مرحله پیش از چاپ قرار دارند. مرحله pre print یا مرحله پیش از چاپ به مرحله‌ای گفته می‌شود که مقاله در ان آخرین نسخه خود را بدست آورده است و ادیتور مقاله آن را در فورمت چاپ خاص خود قرار داده است. معمولاً در این روش ظاهر مانند مانند مقاله‌ای است که چاپ شده است اما شماره و دوره چاپ آن هنوز نامشخص است. مقاله‌ای که صرفاً پذیرش شده احتمالاً از سوی مجله به فورمت نهایی چاپ آورده نشده است.

در نهایت، مقاله‌ای که هنوز از سوی مجله به مرحله چاپ رسیده نشده است را محققان می‌توانند به عنوان رفرنس مورد استفاده قرار دهند زیرا آن مقاله در فرآیند پیر ریویو peer review (بیشتر بخوانید: پیر ریویو یا peer review چیست؟) قرار گرفته و موافقت علمی آن کسب شده است بنابراین می‌تواند به عنوان بک مرجع علمی قابل اطمینان مورد استفاده در مقالات جدید قرار گیرد.

روش رفرنس دهی که برای اینگونه مقالات در بخش رفرنسها استفاده می‌شود می‌بایست به این شکل باشد که بعد از ذکر نام مولف و عنوان مقاله، بلافاصله در داخل پارانتز می‌باید از کلمه In press استفاده نمایید.

لینک‌های مفید دیگر را بخوانید.

ارزیابی کیفیت مقاله و پنج نکته استثنایی آن

ثبت مقاله در مجلات علمی پژوهشی

چاپ مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>