نحوه انجام آزمون خی دو در spss

نحوه انجام آزمون خی دو در spss

آزمون‌های آماری استنباطی در تحلیل آماری به دو بخش عمده تقسیم می‌شوند: آزمونهای آمار استنباطی پارامتریک و آزمونهای آمار استنباطی ناپارامتریک. همانگونه که در تمامی کتابهای آماری ذکر شده و ما مجدد به تکرار آنها در اینجا نمی‌پردازیم، یکی از دلایل استفاده از آزمونهای پارامتریک وجود متغیری در پژوهش است که مقیاس آن رتبه‌ای یا اسمی است. اگر چنین متغیری در پژوهش داریم می‌بایست برای انجام تحلیل آمار استنباطی از آزمونهای ناپارامتریک مانند آزمون خی دو استفاده کنید. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

+ بیشتر بخوانید: آشنایی با روش صحیح گزارش p-values در مقالات

+ از طریق گروه مترجمان نیتیو پیپر (Native paper) مقاله خود را دقیق ترجمه کنید

در اینجا قصد داریم به آموزش نحوه انجام آزمون خی دو در spss بپردازیم و مانند آموزشهای دیگر کار با با یک مثال شروع می‌کنیم. فرض کنید دو گروه آزمایش و کنترل داریم که می‌خواهیم تحصیلات و جنسیت این دو گروه را با یکدیگر مقایسه نماییم. هر دو متغیر ذکر شده در این پژوهش مقیاس اسمی دارند و می‌بایست برای انجام چنین مقایسه‌ای از آزمون خی دو استفاده نماییم.

مرحله اول: بعد از ورود داده‌ها به spss به منوی بالایی آن رفته و دستور زیر را اجرا می‌کنید:

نحوه انجام آزمون خی دو در spssبا اجرای دستور فوق پنجره زیر باز می‌شود. همانگونه که با عدد و فلش مشخص شده است، در این پنجره با ۴ قسمت عمده کار خواهیم کرد. همانگونه که می‌بییند در  کادر  ۱ سه متغیر جنس، تحصیلات و گروه بعلاوه سوالات پرسشنامه وارد شده است.

نحوه انجام آزمون خی دو در spssنحوه انجام آزمون خی دو در spss

مرحله دوم: در گام اول می‌خواهیم متغیر تحصیلات را در میان دو گروه آزمایش و کنترل بررسی کنیم. هدف از این بررسی مقایسه فراوانی افراد گروه آزمایش و کنترل برحسب طبقات تحصیلات (لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) است. در این کادر تحصیلات را که در اینجا با نام (Education) آمده به کادر Row و گروه (group) را به کادر Column انتقال می‌دهیم. توجه داشته باشید که اگر جای این دو متغیر را برعکس نیز انتقال دهید اتفاق خاصی نمی‌افتد و در نتایج تغییری رخ نخواهد داد. یعنی اگر گروه در سطر (Row) و تحصیلات در ستون (Column) باشد. بعد از انتقال متغیرهای خود به کادر ۲ و ۳ قبل از کلیک بر روی دکمه ok بر روی قسمت ۴ که دکمه‌ای با نام  statistics است کلیک می‌کنیم. با کلیک بر روی این گزینه پنجره‌ای به شکل زیر باز می‌شود:

نحوه انجام آزمون خی دو در spssنحوه انجام آزمون خی دو در spss

مرحله سوم: بر روی شکل مربع بغل کلمه chi-square کلیک کنید تا انتخاب شود. بعد از انتخاب بر روی continue کلیک کنید تا به پنجره باز شده در مرحله اول بازگردید. آنگاه دکمه ok کلید کنید تا محاسبه انجام شود و خروجی‌ها ارایه گردند. در زیر خروجی مربوط به این محاسبه آورده شده است.

نحوه انجام آزمون خی دو در spssبرای گزارش نتایج خروجی‌ها جدول شماره ۱ را کنار بگذارید. جدول دو فراوانی هریک از گروه‌ها را در سه طبقه متغیر تحصیلات نشان داده است که با اهمیت است و جدول ۳ نتیجه آزمون خی دو را برای مقایسه فراوانی دو گروه در سه طبقه تحصیلات نشان می‌دهد. سطر اول این جدول که با کادر قرمز رنگ نیز مشخص نموده‌ایم به ترتیب میزان خی دو (۰/۴۷)، درجه آزادی (۲)، و ارزش p را نشان می‌دهد (۰/۷۸). می‌توانید برای این خروجی جدولی به مختصات زیر ترسیم نمایید (p-Value در تحلیل آماری چه اطلاعاتی به شما می دهد؟).

نحوه انجام آزمون خی دو در spssدر تفسیر جدول فوق هم چنین می نویسیم که میزان خی‌دو بدست آمده حاصل از مقایسه فراوانی‌های دو گروه در سه طبقه متغیر تحصیلات برابر با ۰/۴۷ می‌باشد که این میزان به لحاظ اماری معنادار نمی‌باشد (۰/۷۸=p). بنابراین دو گروه مورد مطالعه از نظر تحصیلات تفاوت معناداری بایکدیگر ندارند.

دقیقا همین مراحل را برای متغیر جنس تکرار نمایید تا نتایج آزمون خی دو برای این متغیر نیز بدست آید. مرکز تحقیقاتی اوج دانش افتخار دارد با ارایه خدماتی همچون ترجمه نیتیو مقالات و چاپ مقالات در خدمت پژوهشگران عزیز است. برای اطلاع از جزییات خدمات با ما در تماس باشید.

لینک‌های مفید دیگر

پروتکل‌های مداخله روانشناسی بر اساس رویکردهای درمانی مختلف

 

14 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>