اصول نگارش محدودیت های تحقیق در مقاله و پایان نامه

اصول نگارش محدودیت های تحقیق در مقاله و پایان نامه

یکی از بخش‌های اصلی پایان نامه و مقاله اشاره به محدودیت‌های پژوهش است. در پایان نامه قسمت محدودیت‌های پژوهش در فصل پنج آن و در مقاله در قسمت انتهایی بحث و نتیجه گیری حتماً باید ذکر شود. در این مطلب می‌خواهیم با مطالعه منابع مختلف نوشتاری و اینترنتی، مهم‌ترین اصول نگارش محدودیت های تحقیق در مقاله و پایان نامه را ذکر کنیم. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

+ چگونه یک بیان مساله خوب بنویسیم؟

+ پذیرش و چاپ مقاله isi تضمینی

هنگامی که مقاله یا پایان نامه خود را نگارش می‌کنید، جزییات مهمی وجود دارد که نیاز است حتماً در مقاله یا پایان نامه خود به توصیف آنها بپردازید. یکی از ممترین آنها اشاره به محدودیت‌های موجود در فرآیند انجام پژوهش است. بسیاری از محققان اغلب به نوشتن و ذکر محدودیت‌های موجود در فرآیند پژوهش خود بی‌میل هستند، زیرا احساس می‌کنند ذکر این محدودیت‌‌ها باعث کاهش میزان اثرگذاری آن در ذهن مخاطبینشان خواهد شد. قبل از اشاره به اصول نگارشی بخش محدودیت‌های پژوهش اجازه دهید انواع محدودیت‌های موجود در پژوهش را بررسی نماییم (بیشتر بخوانید: تفاوت کاربردها، محدودیت ها و پیشنهادات در مقاله).

+ از طریق گروه مترجمان نیتیو پیپر (Native paper) مقاله خود را دقیق ترجمه کنید

اصول نگارش محدودیت های تحقیق در مقاله و پایان نامه : انواع محدودیت‌‌های موجود در فرآیند پژوهش

۱- طرح پژوهش. حتی قبل از اینکه پژوهش خود را شروع کنید، ممکن است از وجود برخی محدودیت‌‌های خاص در حیطه چگونگی انجام آزمایش و بدست آوردن داده‌‌‌ها در پژوهش مطلع شوید. طرح پژوهشی شما و محدودیت‌‌های خاص آن در بررسی جامعه پژوهشی ممکن است نتایج بدست آمده شما را تحت تاثیر قرار دهد. این همان محدودیتی است که ما از آن به عنوان محدودیت‌‌های طرح پژوهشی نام می‌بریم.

۲- محدودیت در اثربخشی. یکی دیگر از محدودیت‌‌های موجود می‌تواند محدودیت در اثربخشی نام داشته باشد. حتی اگر شما یک طرح پژوهشی و تحلیل‌های آماری بسیار قوی نیز انتخاب کرده باشید،بازهم محدودیت‌هایی مانند توجه به یک جامعه خاص، توجه به افراد و یا گونه‌های یک منطقه محدود داشته باشید. این مشکل به بحث تعمیم پذیری نتایج پژوهش اشاره دارد که نمی‌توان داده‌های مختص به یک جامعه محدود و خاص را به سایر جوامع تعمیم داد.

۳- محدودیت در جمع آوری داده‌ها و روشهای آماری. برخی اوقات شما قادر نخواهید بود میزان داده دلخواه خود را جمع آوری کنید و شاید مواقعی نیز پیش بیاید که برای شما مشارکت دادن افراد و یا مواد مختلف در پژوهش بسیار سخت باشد. محدودیت در روشهای آماری نیز می‌تواند منبع بسیاری از محدودیت‌ها در جریان پژوهش باشد و باعث شود تا تفاسیر شما از یافته‌های موجود با محدودیت مواجه شود.

Know-Your-Limitationsاصول نگارش محدودیت های تحقیق در مقاله و پایان نامه

اصول نگارش محدودیت های تحقیق در مقاله و پایان نامه

اکنون که از انواع مختلف محدودیت‌ها در فرآیند پژوهش آگاه شده‌اید، سوال اینجاست که چگونه به آنها در مقاله و یا پایان نامه اشاره نماییم؟ همانگونه که گفتیم مولفان برای اینکه قدرت تاثیرگذاری مقاله خود را کمتر نکنند دوست ندارند تا به محدودیت‌های پژوهش خود اشاره نمایند. اما نباید از خاطر برد که تمامی افراد آکادمیک استحضار دارند که محدودیت بخشی از علم است و همه آنها در فرآیند پژوهش خود نیز می‌دانند که حتماً با محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد؛ پس بهتر است که درباره آنها به روشنگری بپردازیم. شما می‌توانید در اشاره به محدودیت‌های پژوهشی توضیحی ارایه دهید که خوانندگان خود را مجاب کند تا علی رغم وجود آن محدودیت، باز ارزش و اهمیت پژوهش شما را متوجه شود. در زیر مثالی ذکر می‌کنیم:

فرض کنید پژوهش شما درباره تاثیر یک درمان جدید بر روی دیابت در بیماران دیابتی کشور ژاپن باشد. نتایج این روش درمانی در پژوهش شما بسیار مثبت به دست آمده است اما از آنجایی که شما صرفاً بر روی بیماران ژاپنی این پژوهش را انجام داده‌اید نمی‌توانید آن را به سایر نژادها تعمیم دهید. این محدودیت می‌بایست از طرف پژوهشگر در پژوهش مطرح شود و در ادامه آن بیان دارد که چگونه یافته‌های وی می‌تواند به بیماران دیابتی در سایر کشورها و نژادهای دیگر قابل استفاده و مفید باشد. چنین توضیحی درباره محدودیت می‌تواند باعث شود که خوانندگان نظر منفی نسبت به پژوهش نداشته باشند و درباره نتایج آن خوش بین باشند.

رویکرد دوم در توضیح محدودیت آن است که شما در مثال فوق نتایج جدیدی به دست آورده‌اید و کافی است جدید و نو بودن نتایج خود را بیشتر بولد کنید. وقتی نتایج جدیدی در یک حیطه خاص بدست می‌آید نشان می‌دهد که در آن حیطه هنوز ضرورت انجام پژوهش وجود دارد. بنابراین، در ذکر محدویت‌های پژوهش خود بهترین کار آن است که شما بعد از ذکر محدودیت موجود، توضیح و توجیهی ذکر کنید تا بتوانید حتی از محدودیت‌های پژوهش خود نیز به درستی دفاع کنید.

لینک های مفید دیگر را مطالعه نمایید:

آیا می‌ توان به مقاله ای که صرفاً پذیرش شده است رفرنس داد؟

ثبت مقاله در مجلات علمی پژوهشی

شرایط پذیرش و چاپ مقاله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>