همه آنچه که شما باید درباره شناسه دیجیتال (DOI) بدانید

همه آنچه که شما باید درباره شناسه دیجیتال (DOI) بدانید

مفاهیم مختلفی در علم سنجی و پیرامون چاپ مقاله و آثار علمی دیگر مانند چاپ کتاب وجود دارد که محققان می‌بایست حتماً از آن اطلاع داشته باشند. شناسه دیجیتال یک شناسه یا دسته پایدار است که برای شناسایی اشیاء منحصر به فرد، استاندارد شده توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) استفاده می‌شود. پیاده سازی سیستم (DOI) به طور گسترده‌ای برای شناسایی اطلاعات دانشگاهی، حرفه‌ای و دولتی مانند مقالات مجلات، گزارش های تحقیقاتی و مجموعه داده‌ها و انتشارات رسمی استفاده می‌شود. در این مطلب تحت عنوان همه آنچه که شما باید درباره شناسه دیجیتال (DOI) بدانید قصد داریم مفاهیم مرتبط با شناسه دیجیتال (DOI) را به صورت شفاف و ساده ارایه دهیم. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

بیشتر بخوانید: پروف مقاله یا Galley Proofs چیست؟

همه آنچه که شما باید درباره شناسه دیجیتال (DOI) بدانید

۱- شناسه دیجتال یا کد DOI شماره‌ شناسایی است که به یک اثر علمی چاپ شده ارایه می‌شود. این شناسه همانند بارکد است که به صورت اختصاصی بر روی کالاها درج می‌شود.

۲- شما می‌توانید شناسه دیجیتال یا DOI را برای مقاله، کتاب و داده‌ها و اطلاعات علمی (Dataset) دریافت کنید.

۳- کد شناسه دیجیتال DOI دو بخش دارد که به پیشوند و پسوند تقسیم می‌شود. پیشوند نشان دهنده کد ناشر است و پسوند نشان دهنده کد مختص به یک مقاله است.

Untitled۴- اگر وب سایت مجله دچار تغییر شود و شما بعد از مدتی نتوانید وب سایت مجله را پیدا کنید، کافی است بر روی کد شناسایی دیجیتال خود کلیک کنید تا به آدرس جدید وب سایت هدایت شوید.

۵- این کد دیجیتال باعث می‌شود که مقاله‌تان به سادگی قابل دسترس باشد هرچند اگر مجله‌ای که در آن مقاله چاپ کردید در پایگاه‌های متفاوت نمایه نشود.

۶- کد دیجیتال DOI هم می‌تواند شامل حرف باشد و هم عدد که معمولاً ترکیبی از آنهاست.

۷- برای جستجوی DOI برای یک مقاله می‌بایست از طریق وب سایت کراس رف (CrossRef) اقدام نمایید.

لینکهای مرتبط و مفید دیگر را مطالعه کنید.

پذیرش مقاله ISI و ISC فوری

پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>